Westende schittert terug als parel aan de kust. Met een golfdempende uitbouw (GDU) en drie hectare aan nieuwe duinen beschermt de nieuwe zeedijk ons nu tegen de duizendjarige storm en de klimaatverandering. De dijk is een infrastructureel juweel en het mocht al een vijftal prestigieuze prijzen in ontvangst nemen in binnen- en buitenland. Onze badplaats bruist ook opnieuw dankzij talrijke evenementen zoals Tien om te Zien, Joe FM met reuzenrad of met kermis, Klassiek aan Zee, braderieën en markten…
Lijst Dedecker vraagt nu uw vertrouwen om de verfraaiing en de opwaardering van onze badplaats verder te mogen doorzetten en te activeren door o.a. heraanleg van straten en pleintjes, herbestemming van de kapel en het verleggen van het tramkeerpunt errond, vergroening, parkeergelegenheid… Het Marshallplan voor Westende ligt klaar.
Het Rauschenbergplein blijft echter een zwarte onveilige vlek in het hart van onze gemeente en is dringend aan vernieuwing toe. Het plein is 15.000 m² groot en bestaat uit drie delen. Aan de noordkant grenst het plein aan de zeedijk en heeft het 84 ondergrondse garages. In het midden staat een illegaal gebouwde horecazaak “La Terraza” grenzend aan een gebetonneerde (tennis)kuip. Aan de zuidkant grenst het met een breedte van142 meter aan de Parklaan, en is het onderkelderd met 129 ondergrondse garages. De grond is eigendom van de gemeente en de ondergrondse garages zijn privébezit. Het is een duister juridisch kluwen van eigendomsrechten. Het plein is door en door verrot, onveilig en gevaarlijk. Er werden op 27 maart 2017 en op 20 oktober 2023 al twee stabiliteitscontroles uitgevoerd door het onafhankelijk bureau SCES NV en zij stelden een voortschrijdende aftakeling vast. De zuidkant (het oude padelcomplex) werd daarom twee jaar geleden afgesloten voor het publiek. De bovengrondse draagkracht moet volgens de wettelijke norm van de “Eurocode” 500 kg per m² bedragen, maar het is op sommige plaatsen amper 39 kg/m². Een kind kan dus door het dak van de ondergrondse parking vallen. Vele garages zijn er ook ontoegankelijk door insijpelend water.
Aan de noordkant stelt zich hetzelfde probleem. Nergens wordt de vereiste mobiele overlast gehaald. Wij citeren uit het SCES-rapport (2546-01 van 20.10.23) : “De concipiëring van de betonnen draagstructuur van de ondergrondse parking voldoet aan geen enkele normatieve of veilige berekening, en vertoont dientengevolge op essentiële zones scheuren, barsten en zelfs kleine verzakkingen door bezwijken van diverse opleggingen…. Het is onverantwoord om deze fout geconcipieerde structuur nog als publiek toegankelijke ruimte (op het plein) en als privaat toegankelijk parking in gebruik te houden”. De parking ging daarom tijdelijk dicht. In afwachting van definitief herstel werden er ondertussen voorlopige stuttingen en schoren geplaatst, en werd ze onlangs terug toegankelijk verklaard.
Lijst Dedecker wil het plein een volledige make-over te geven, zodat het echt het toeristische hart van Westende wordt. Het is de bedoeling om een voornamelijk groen plein aan te leggen met de nodige plaats voor diverse vormen van recreatie (speelplein, waterpartijen, horeca, supermarkt…) en evenementen. De kostprijs voor de aanleg van een nieuw veilig plein wordt geraamd op 35 miljoen euro. Om dit enorm bedrag (het dubbele van de aanleg van onze prachtige nieuw zeedijk) niet te laten ophoesten door onze inwoners en belastingbetalers opteren we voor een financiering door een gedeeltelijke bebouwing op het zuidelijk gedeelte. Dit kan maar op twee manieren. Ofwel door de bouw van “een brede muur” van 6 tot 8 bouwlagen hoog, waardoor de bewoners aan de Parklaan over een zeer grote oppervlak hun zeezicht zouden verliezen. Ofwel door een hoogbouw van een twintigtal verdiepingen met een footprint van amper 1.300 m². Dit zou nauwelijks het zeezicht belemmeren van de bewoners in de vierde lijn aan de Parklaan, en helemaal niet van de bewoners aan de Priorijlaan en de Zilvermeeuwenlaan.
Lijst Dedecker opteert daarom voor een hoogbouw die nauwelijks 1.300 m² (of 8,6%) grondoppervlakte inneemt van het 15.000 m² grootte plein, met onderaan horeca en een winkelpand, en daarboven appartementen (15 procent daarvan moet aangeboden worden tegen een sociale kostprijs). Het plein rondom wordt een multifunctioneel openbaar park, invloeiend vanaf de zeedijk. Ondergronds wordt er ruimte gecreëerd voor honderden bijkomende parkeerplaatsen, garages en een rotatieparking.
Het bouwen van een “landmark” zal ervoor zorgen dat het plein ruimtelijk zichtbaar en herkenbaar wordt. Een hoogbouwaccent zal het centrumgevoel op het Rauschenbergplein vestigen, en van de verkeersvrije as Distellaan/ Meeuwenlaan het bruisend hart van Westende-Bad maken.