De Toeristische ontsluiting van Middelkerke
Middelkerke rechtstreeks bereiken vanuit het hinterland of vanaf de E40 kan enkel via drie ophaalbruggen over het kanaal Plassendale-Nieuwpoort: de Leffinge-, de Slijpe- of de Rattevallebrug. Reeds in 1968 werden er gronden onteigend om een vaste brug over het kanaal en een ring rond Middelkerke aan te leggen, om zo files te vermijden en het centrum te ontlasten van druk verkeer. Er werd onder het bestuur van toenmalig Open VLD-burgemeester Landuyt in 2008 zelfs al een rotonde aangelegd op de Westendelaan waar de ringweg zou toekomen. Ex-CD&V- schepen Francine Ampe pleitte toen ook voor de zogenaamde “kamstructuur” met een vaste brug over het kanaal en een nieuwe ringweg. Vandaag zijn ze er blijkbaar tegen. Hypocrisie ten top.
Een halve eeuw na de eerste plannen is het nu eindelijk zover. De Bestendige Deputatie van de Provincie West-Vlaanderen, die op 20.12.2012 al de opmaak van een uitvoeringsplan opstartte, keurde in maart 2024 eindelijk het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP) goed. Er werd na inspraak van alle mogelijke partijen (inwoners, landbouwers…) gekozen uit de kortste van de vijf trajecten die aan de bevolking in 2017 al werden voorgelegd door de toenmalige CD&V- Open VLD coalitie. Alle betrokken en ondervraagde instanties verleenden een positief advies: het Agentschap Wegen & Verkeer, de Vlaamse Waterwegen, het Departement Landbouw & Visserij, Natuur & Bos, Erfgoed, de Middenkustpolder, De Lijn, Toerisme Vlaanderen, het Departement Omgeving, de Procoro… De landbouwers zullen slechts 13 ha grond moeten inleveren voor de nieuwe autoweg van amper 3,5 km lang. Middelkerke heeft echter meer dan 6.000 hectare landbouwgrond. De getroffen boeren worden financieel gecompenseerd en krijgen andere landbouwgronden in ruil. Ook de natuurvrienden kunnen gerust zijn: voor elke vierkante meter verharding (beton, asfalt..) wordt er elders evenveel onthard.
Het gaat immers niet alleen om een mobiliteitsprobleem dat dringend moet opgelost worden, maar ook om een veiligheidsproblematiek. In 2023 reed er 162 keer een opgeroepen ziekenwagen over de Slijpebrug naar het hinterland en de E40, evenals een zestigtal brandweerwagens. Elke minuut oponthoud is een nodeloos veiligheidsrisico, en niet zelden zijn er levens in gevaar. Inwoners zijn de onveilige situatie in hun straten (Spermaliestraat, Kerkstraat…) ook hartsgrondig beu. Ze hebben genoeg van de ellenlange files en de massale omzwervingen langs te smalle sluipwegen (Kousestraat, Brouwerijhofstraat, Ooststraat, Lovieweg…). Het kanaal werd tot vorig jaar enkel gebruikt voor pleziervaart. Deze is de laatste twee decennia exponentieel gegroeid door de aanleg van twee jachthavens aan het Nieuwpoorts sluizencomplex en in het spaarbekken van de IJzer. Het botenverhuurbedrijf “Le Boat” alleen al doet de bruggen meermaals per dag ophalen. Om groen duurzame transport te activeren en camions van de weg te halen heeft de Provincie besloten om het kanaal terug open te stellen voor economische vaart. Ze heeft 4 miljoen euro gebudgetteerd om het kanaal uit te baggeren en zo het vrachtverkeer over water terug op te starten met een minimum van 150.000 ton per jaar, o.a. voor bulkvervoer en grondtransport met watertrucks van 38 meter lang (De Firma Decloedt kocht er al 16 aan voor zandwinning en grondverzet over het kanaal). In Veurne en Diksmuide werden er al loskaaien gebouwd voor economisch vervoer over water. Dit zal leiden tot 7.200 tot 10.800 extra brugophalingen per jaar op het kanaal NP in Middelkerke alleen al (ze varen immers leeg door, en volgeladen terug).
De totale kostprijs voor de studies en de aanleg van de Toeristische Ontsluiting wordt geraamd op 50 miljoen euro. Dit wordt integraal uitgevoerd door de Werkvennootschap van het Agentschap Wegen en Verkeer en volledig betaald door de Vlaamse Gemeenschap.
Het kost de Middelkerkse bevolking dus geen euro. Het is hoog tijd om met de aanleg te starten.
Jean-Marie Dedecker
Burgemeester Middelkerke
Bezoek de website www.rechtdoorzee.be voor meer info